torsdag, februar 24, 2005

Jeg vil ha en liten hund

Hvorfor føler jeg meg barnslig når jeg sier det høyt til meg selv?

Jeg VIL ha en liten hund, og føler ikke at det er noe å skamme seg over. Eller burde man det? Og hvorfor vil jeg ha en liten hund? Er det egoet som slår inn? Trangen etter å eie, til å være sjef, til å kontrollere et annet levende vesen?



Enhver mann er en Napoleon for sin hund. Det er derfor hunder er så populære. Aldous Huxley



Det er mulig gamle Huxley har rett. Men uansett: Jeg tror jeg ville kledd en liten hund. Ikke ei naken bikkje, men en søt, hårete tass. Som jeg kanskje kan gi navnet Roger. Roger and me, liksom. Eller et helt annet navn. Sturla anbefalte Loke. Eller Balder. Noe Norrønt. Men noe klissete homonavn blir det ikke. Og Balder var nok homo. Det tror jeg.



Pros/Cons (har egentlig aldri skjønt hva "Cons" står for, men jeg fatter at det er for/imot. Men Cons? Sikkert latterlig enkelt - egentlig)



  • Jeg er mye ute og reiser, vanskelig å ta hunden med på tur. (av og til kan jeg smelle den i sekken, men kan selvfølgelig bli litt styr på fly osv)

  • Jeg er mye på jobb, hunden kan bli litt ensom og folkesky

  • Jeg er dyrevant, har stor tro på at jeg kan få et oppdragent og høflig vesen.

  • Bra trening til evt barn om noen år? Flott å få opp evnen til å ta vare på et levende liv.

  • Hunder må alltid ha mat og luft, i motsetning til meg som kan klare meg i dagesvis uten hverken vått eller tørt. Men sånn sett er dette positivt, jeg vil alltid ha en grunn til å komme meg ut. Kanskje jeg til og med kan begynne å jogge?

B har søkt etter oppdrettere for meg, og heldigvis (for meg) er det kortest ventetid på hannhunder her til lands. Det skyldes antakelig at "alle" vil drive oppdrett selv - det er nemlig gode penger med avl. Inntil 10.000 kr tror jeg du kan få for en liten valp, type Yorkshire Terrier. Jeg håper å kunne komme unna med omlag halvparten. 5.000 kr for en kul hund. Det skal jeg klare.


Jeg merker jeg har en guttaktig drøm om at hunden og jeg skal bli ett, nesten som Lassie og kompisen hennes. Ha, jeg må le. Men likefullt, man skal følge drømmene sine. Hunden og jeg, alltid sammen. På klatreturer i Norge. Skal jeg utenlands, får hyggelige venner steppe inn. B har allerede sagt seg villig. Artig.


Google-søk etter Yorkshire Terrier, norske sider.
Bilder av noen søte små tasser. (Google-søk dette også)
Ordtak om hunder

1 kommentar:

Anonym sa...

Godt skrevet. Det høres ut som du virkelig har tenkt igjennom dette. Ønsker deg lykke til med hundeholdet!