tirsdag, mars 01, 2005

Hvorfor er det så vanskelig å ta valg?

At vi mennesker er de smarteste skapningene på jorda, er en mild overdrivelse. I hvert fall når det gjelder å VELGE. Der er vi like dumme som eselet som døde av sult - det klarte ikke å velge hvilken haug med gress den skulle spise av. Begge var så fristende.
- Du kan ikke få i pose og sekk. ukjent

Hvorfor kan jeg ikke få i pose og sekk? Typisk norsk tankegang. Jantelov. Du kan ikke få i pose og sekk. Bullshit. Jeg vil ha i pose og sekk, og aller helst i en bag også. Takk.

Men hvis jeg skal se noen som helst slags logikk i dette, må det være at uttrykket skal si oss noe om å velge. Enten eller. Ikke både og.

Etter hvert har jeg skjønt at man kan kombinere mye. Du kan både være skibums og tjene anstendig med penger. Du kan være urban og likevel bo på landet.
Men på ett felt nytter det ikke å kombinere. Jeg tenker selvsagt på kjærlighetsfronten. Det er ikke lov å ha med enn en dame om gangen. Jeg skjønner tankegangen. Jeg kjenner at det er feil å ha to damer, det føles ikke bra, sjelen blir spist opp. Men likevel er det umulig å velge. For hvem skal du ta? Sier du ”ha det bra ” til én, så kommer hun ikke tilbake om et halvt år. Er ei jente dumpa, ja så stikker hun. For godt.

Og etter et år banner jeg på at du føler at du valgte feil. For da ser du henne igjen, plutselig, i parken. Fin som aldri før, vårbrun, sammen med en fyr som ser mye bedre ut enn deg. Selv er du sikkert bakfull, bleik og generelt nydumpa. Synet av paret, det perfekte paret, setter selvsagt følgende setning på repeat i hodet ditt: ”Det kunne vært deg din tosk”.

- Hei, lenge siden, mumler du.
- JA! Åh, hvordan går det med, stråler eks-dama di.
- Tja, jo, det går greit. Du er brun og fin ser jeg…
- Åh, Jørgen har akkurat kjøpt seg en leilighet i Brasil skjønner du. Så vi måtte nesten bortom og sjekke den ut. Var bare borte ti dager, men DU så deilig det var.
- Høres digg ut. Tenkte å ta en tur til Kreta sjæl…
Bla bla bla. Samtalen går videre, uansett hva du sier, skjønner du at du ikke har en dritt å stille opp med. Hun er fantastisk. Du er en idiot. At du valgte å bli sammen med festkåte tøsa fremfor denne skjønnheten, bare fordi hun likte Odd Nordstoga bedre enn Ramones, fremstår som et mysterium på lik linje med skapelsen av jorda. Men alt håp er ikke ute, hun kan fortsatt vinnes tilbake?

- Men herreguuud, det har jeg helt glemt å fortelle deg! Jeg er gravid!

Spikeren i kista. Gravid – farvel. Snakkes. Ha det bra.

Men dette var en avsporing. Dette handlet om valg. Og at man sannsynligvis gjør et overilt valg, og kommer til å angre. Det får bare gå. Det finnes andre fisker havet. Det har jeg hørt i hvert fall.

Jeg skal bli flinkere til å velge. Profesjonelt og praktisk ellers i livet er jeg kjempeflink. Jeg tar beslutninger så det koster etter. Men jeg hater å ta valg når det kommer til damer. Noen må man kaste, det er greit. De som ikke funker er lett å kvitte seg med. Hengepupper er kjipt. Det burde ikke vært oppfunnet. Men hvordan kan man skille de bra damene fra hverandre?
Jeg er en samler. Jeg samler på frimerker. Jeg samler på gode ligg. Og har man hatt et veldig bra forhold, er det alltid fristende å gå tilbake. Ikke for godt, men bare for å gjenoppleve den gode følelsen. En gang til. Men likevel ha ryggen fri til å gjøre hva man vil. Altså ligge med hvem man vil. Uten at noen blir såret. Umulig.

Ingen kommentarer: