tirsdag, mars 01, 2005

Tar det i morra…

Det er morsomt at en frase som egentlig er en utsettelse av noe du burde gjort i dag, for meg faktisk gjør meg mer effektiv.

- Slapp av mutter, jeg skal rydde rommet mitt – i morra.
- I dag skal jeg slappe av og kul’n, i morra blir det andre boller, da skal jeg
begynne å jobbe igjen…

Vi har alle brukt unnskyldningen om at vi skal gjøre noe i morra, for å kunne slappe av akkurat nå. Men for meg er det litt annerledes.

Hvis jeg våkner en morgen uten planer for dagen, blir ingenting gjort. Så enkelt er det. Hvis sjefen ringer og sier ”gjør ditt”, ”ring ham” eller noe lignende – ja da gjør man selvsagt det. Men har jeg ikke laget en agenda for dagen, koker alt bort i kålen. Og for meg nytter det ikke å bare tenke på morgenkvisten at, jo visst i dag skal jeg klatre og skrive litt. Jeg må avtale klokkeslett med meg selv. Ellers funker det ikke. Og det er poenget med ”i morra…” kommer inn.

For bruker jeg fem-seks minutter på kveldstid på å tenke over hvordan jaeg ønsker å disponere dagen etter, ja så blir jeg MYE mer effektiv!

”I morra, klokka 06.45, da skal jeg stå opp. 07.30 bærer det av gårde mot fjellet på ski. Kl 17 er det tid for middag. Sjekke mail klokken 19. Nei, vent
litt. Det kolliderer med buldring samme kveld. ”
Sånn holder jeg det gående. En ting som kan forpurre planene er mobiltelefonen. Hvis det ringer inn nye avtaler som haster – akkurat nå! – da er det klart det blir tøft å holde skjema. Men har man guts nok til å skru av mobilen, så fungerer faktisk det også.

Jeg skal ikke skryte på meg å være flink til å skru av telefonen, på ingen måte. Men her er min erfaring: Ved å skru av telefonen fra 12 til 16 fikk jeg skrevet og tenkt ut alt jeg ønsket. Når jeg så ser på telefonen igjen, ligger det 4 beskjeder på mobilsvar og jeg har mottatt 5 tekstmeldinger. Ved å følge opp alle forespørslene effektivt på løpene bånd, fikk jeg dem unna på under en halv time. Skulle jeg tatt i mot dem midt i tanke-/skriveprosessen min, ville de totalt 8 avbruddene ødelagt alle tankerekkene mine. Jeg ville aldri blitt ferdig til kl 16.30. Ved å ha telefonen påskrudd og være tilgjengelig hele tiden, ville jeg gjort meg selv håpløst ineffektiv.

Konklusjon:
For å være effektiv, planlegg morgedagen i detalj i dag. Skru av telefonen til tider. Ikke vær tilgjengelig når du klatrer eller er på ski.

Ingen kommentarer: